Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czyszczenie i regeneracja filtra DPF – krok po kroku
Filtr cząstek stałych, czyli DPF (od angielskiego Diesel Particulate Filter) stanowi obowiązkowy element pojazdów z silnikami diesla. Służy do oczyszczania gazów spalinowych, odpowiadających za groźną dla ludzkiego zdrowia niską emisję i za powstawanie smogu. Niestety DPF ma tendencję do zapychania się, co staje się przyczyną wielu problemów, między innymi niepożądanego zwiększania obrotów silnika czy trudności z przyspieszaniem.
Stanie w korkach z włączonym silnikiem i częste wytracanie prędkości, a potem ponowne przyspieszanie (innymi słowy – jazda po mieście) zwiększają ryzyko zapchania filtra cząstek stałych. Wpływ na to mają też awarie innych podzespołów samochodu, jak również jakość stosowanego paliwa oraz oleju silnikowego. Kiedy filtr w końcu się zapcha, możemy spróbować go wypalić. Czasami udaje się to zrobić samodzielnie, podczas jazdy. Ale jeśli sadzy zbierze się zbyt wiele, istnieje jeszcze możliwość komputerowego wypalania DPF.
– Wypalanie komputerowe nie zawsze jednak rozwiązuje problemy z filtrem cząstek stałych – podkreśla przedstawiciel firmy ADF Serwis spod Poznania. – Przeprowadza się je zwykle w stosunkowo nowych samochodach z niewielkim przebiegiem, w których do zapchania DPF doszło po raz pierwszy. W starszych pojazdach lepiej przeprowadzić czyszczenie maszynowe.
Maszynowe czyszczenie DPF
Kiedy ani samodzielne, ani komputerowe wypalanie nie przynosi pożądanego efektu, filtr cząstek stałych można wymienić na nowy. Ale jest to bardzo kosztowne. Kilkukrotnie tańszym rozwiązaniem problemu będzie maszynowe czyszczenie DPF. Na usługę tę warto też zresztą zdecydować się zamiast wypalania, z którym związane jest ryzyko uszkodzenia filtra oraz konieczność wymiany oleju silnikowego. Szczególnie że prawidłowo wyczyszczony DPF właściwie niczym nie różni się od filtra nowego, następuje jego pełna regeneracja.
A jak przebiega ten proces? Zaczyna się od wymontowania DPF z pojazdu i podłączenia do specjalnej maszyny, która przepłukuje go wodą. Kilkukrotnie i bardzo dokładnie. Następne kroki to suszenie i sprawdzanie przepustowości. Jeśli wszystko jest w porządku, filtr wraca na miejsce i zostaje już tylko odpowiednie skonfigurowanie komputera pokładowego. Co warte podkreślenia, maszynowe czyszczenie DPF trwa mniej niż godzinę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana