Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak dobrać olej silnikowy do samochodu?
Układ napędowy jest jednym z najważniejszych podzespołów każdego pojazdu. Bez jego właściwego działania samochód będzie praktycznie bezużyteczny. Dlatego też warto zadbać o właściwy dobór oleju silnikowego do modelu auta, aby silnik działał niezawodnie i nie uległ awarii. Jego wymiana może być bowiem bardzo kosztowna, a naprawa nieopłacalna. Jak zatem dobrać olej silnikowy do samochodu? Sprawdź.
Najważniejsze parametry oleju silnikowego
Oleje silnikowe można sklasyfikować na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest przeznaczenie substancji smarnej. Obecnie dostępne są oleje przeznaczone do silników benzynowych, oznaczone symbolem S oraz do silników wysokoprężnych, oznaczone symbolem C.
Ponadto warto zwrócić także uwagę na klasę lepkości substancji. Jest to, innymi słowy, grubość filmu olejowego, jaki tworzy. Im jest on grubszy, tym lepiej zabezpiecza silnik przed przegrzaniem. Jak zatem odczytać klasę lepkości oleju silnikowego i która z nich będzie najlepsza dla danego modelu samochodu?
Klasa lepkości to kombinacja cyfr, które rozdziela duża litera W. Pierwsza oznacza przystosowanie oleju do pracy w niskich temperaturach, druga zaś w wysokich. Obecnie używa się aż sześć oznaczeń klasy lepkości oleju silnikowego. Niegdyś podział ten obejmował substancje przeznaczone do jazdy zimą i latem. Dziś jednak stosuje się produkty wielosezonowe, które sprawdzają się w różnych warunkach.
Olej syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?
Olej silnikowy powinno dobierać się także pod względem składu i procesu produkcji. Obecnie właściciele pojazdów mają do wyboru trzy rodzaje substancji smarnych o odmiennych właściwościach:
syntetyczne,
półsyntetyczne,
mineralne.
Oleje mineralne są zwykle zalecane w przypadku starszych modeli pojazdów. Ich producenci często odradzają używanie substancji syntetycznych i półsyntetycznych. Mechanicy samochodowi i pracownicy firmy Proauto z kolei przestrzegają przed stosowaniem olejów mineralnych w pojazdach osobowych. Poza obniżaniem kosztów eksploatacji aut dostawczych i ciężarowych nie mają one bowiem więcej potwierdzonych, korzystnych właściwości.
Oleje syntetyczne i półsyntetyczne są droższą alternatywą dla mineralnych, jednak cechują je dużo lepsze parametry. Dobrze znoszą przede wszystkim wysokie temperatury i duże naciski.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana