Na czym polega leasing samochodu?

Na czym polega leasing samochodu?

Leasing samochodów jest wciąż popularny w Polsce. To dobra alternatywa dla wzięcia kredytu na auto lub jego tradycyjnego nabycia. Czym właściwie jest leasing auta? Jakie są jego wady i zalety? Czy po leasingu opłaca się wykupienie pojazdu? Odpowiadamy w naszym artykule! Sprawdź, na czym polega leasing samochodu i zdecyduj się na niego!

Czym jest leasing auta?

Leasing na auta to powszechny i wygodny sposób użytkowania samochodów przez mniejsze czy większe firmy. Sprowadza się to do tego, że przedsiębiorstwo nie nabywa na własność pojazdu, ale jedynie za ustaloną ratalną opłatą uzyskuje na określony czas auto do użytkowania od firmy leasingowej. Jest ona prawdziwym właścicielem pojazdu. Leasing samochodów używanych czy nowych stanowi zatem umowę cywilnoprawną. Jest ona zawierana między leasingodawcą, a więc finansującym a leasingobiorcą (korzystającym). Zwykle zawiera się ją na 2-4 lata.

Dobrze jest wiedzieć, że poza firmami leasingowymi, a więc pośrednim leasingiem każdy dealer samochodowy oferuje w swojej ofercie leasing bezpośredni. Dealer nie pobiera przy tym prowizji. Czym się różni leasing samochodowy od zakupu pojazdu? Tym, że w trakcie trwania umowy właściciel firmy może użytkować auto, jednocześnie nie będąc jego właścicielem. Po wygaśnięciu umowy może nabyć pojazd za wcześniej ustaloną z leasingodawcą cenę. Warto przy tym zwrócić uwagę na warunki, których wymagają firmy leasingowe.

Wady i zalety leasingu

Leasing na samochody to dobra alternatywa dla wzięcia kredytu na pojazd. Do zalet tej opcji zalicza się prosta procedura. Podpisywanie umowy może trwać parę dni. W przypadku spłacenia wszystkich rat oraz wykupie pojazdu może się darzyć tak, że jego ostateczny koszt wyniesie niewiele więcej od nabycia za gotówkę. W porównaniu z kosztami kredytu koszty te są mniejsze. Leasing nie wiąże się często z wpływaniem na zdolność kredytową. Wykupić można w ten sposób pojazdy:

• osobowe,

• ciężarowe,

• dostawcze,

• ciągnik,

• autobus.

To także dobra metoda na zoptymalizowanie podatków czy zainwestowanie w rozwój biznesu. Nie trzeba wtedy angażować własnego kapitału. Do wad leasingu zalicza się fakt, że w operacyjnym auto nie jest Twoją własnością i musisz używać go zgodnie z zasadami, które składają się na umowę. Ponadto niemożliwe jest przekazanie pojazdu trzeciej osobie. Samochodu osobowego nie można używać jako transportowego. Co więcej, istnieje ograniczenie w przypadku kilometrów – rocznego bądź miesięcznego limitu. Jego przekroczenie wymaga dopłaty. W sytuacji, gdy dochodzi do zalegania z płatnościami przez klienta, leasingodawca może zerwać umowę.

Czy opłaca się wykupić auto po leasingu?

Zakończenie leasingu nie musi oznaczać, że auto staje się własnością leasingodawcy. Możliwa jest opcja wykupienia przez przedsiębiorcę samochodu. Jest to szczególnie atrakcyjna możliwość, gdyż koszt może być niższy niż jego rynkowa wartość. Przy tym nabywa samochód z całkowitą techniczną dokumentacją. Wszystko przez to, że klient poznaje historię użytkowania konkretnego pojazdu.

Transakcję można dokonać na firmę lub osobę prywatną. Odpisy amortyzacyjne w pierwszym przypadku są istotne. Zwykle cena zakupu różni się swoją wartością od ceny rynkowej. Nie przekracza też 10 tysięcy złotych. Wówczas przedsiębiorca może wprowadzić auto do ewidencji trwałych środków. Może również przeprowadzić jednorazową amortyzację. Wiąże się to z niską wartością samochodu. Przedsiębiorcy poza tym przysługuje prawo częściowego odliczenia VAT. Zakupione auto będzie użytkowane w działalności gospodarczej oraz prywatnej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.