Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Po czym rozpoznać stan zużycia opon?

Jazda na zużytych oponach może znacznie zmniejszać przyczepność samochodu i zwiększać ryzyko kolizji. Dlatego najczęstszy powód wymiany ogumienia na nowe stanowi stopień zużycia. Im mniejszy bieżnik opony, tym bardziej pogarszają się jej parametry jezdne – a więc również bezpieczeństwo na drodze. Po czym jeszcze poznać stan zużycia opon?
Kiedy wymienić opony na nowe?
Jeśli w trakcie skręcania w samochodzie słychać piszczenie, wtedy najczęściej dochodzi do starcia bieżnika. W takiej sytuacji niezbędna jest wymiana opon. Zgodnie z przepisami, najmniejsza dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Nie należy jednak czekać do chwili, gdy ogumienie osiągnie taki stan. Opony letnie zaleca się wymieniać, gdy ich bieżnik osiąga głębokość 3 mm, a opony zimowe 4 mm. Innym powodem wymiany ogumienia na nowe, jest jego zniszczenie. Uszkodzenia mechaniczne zwykle można zauważyć gołym okiem – lekkie przecięcia lub wybrzuszenia. Najczęstszym ich powodem jest dziura lub inna przeszkoda na drodze – wtedy niezbędna jest wymiana opon.
Przeczytaj również: Wymiana opon - kiedy i dlaczego jest tak ważna?
Jak sprawdzić głębokość bieżnika opony?
Głębokość bieżnika zwykle mierzy się na płaskiej i równej nawierzchni. Warto w tym celu zaopatrzyć się w głębokościomierz, który pozwala dokładniej zmierzyć te parametry. Jeśli jednak nie ma konieczności uzyskania dokładnego pomiaru, wtedy warsztat samochodowy Auto-Lux sprawdza, czy opona mieści się w granicy dopuszczanej przez prawo – określa to parametr TWI. Wskazuje na granicę 1,6 mm. Po jego osiągnięciu ogumienie powinno zostać wycofane z użytkowania. Wskaźnik ten występuje w formie paru „garbów” w rowku, jaki odprowadza wodę. Namierzenie ich ułatwiają wybite na ścianie bocznej trójkąty z dopiskiem TWI.
Jakie są rodzaje zużycia opon?
Wyróżnia się kilka podstawowych rodzajów wypaczenia bieżnika opon, m.in. zużycie normalne, niesymetryczne, okrągłe, środka, miejscowe czy ząbkowanie. Zużycie normalne ma miejsce wtedy, gdy guma wyniszcza się jednolicie na całej szerokości i obwodzie. Niesymetryczne to takie, gdy jedna strona niszczy się szybciej niż druga, a okrągłe objawia się większą wysokością bieżnika na środku niż na barkach. Ząbkowanie opon to z kolei nierównomierne ścieranie klocków bieżnika i obecność tzw. „schodków”. W każdym z przypadków warto skorzystać z oferty wulkanizatora.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana