Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Za co odpowiada parownik w instalacji LPG?

Samochodowa instalacja gazowa składa się z wielu elementów, których współpraca jest niezbędna do jej prawidłowego działania. Jednym z niedocenianych, acz niezwykle ważnych, jest parownik. Od jego jakości i odpowiedniego doboru zależy w dużej mierze zachowanie silnika zasilanego gazem. Za co odpowiadają parowniki w instalacji LPG i jakie są ich rodzaje?
Rola parownika w instalacji LPG
Parownik, zwany także reduktorem, należy do najważniejszych elementów każdej generacji gazowych instalacji samochodowych – z wyjątkiem V generacji, czyli systemów sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie ciekłej. Jego głównym zadaniem jest zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego w gazowy. Redukuje także ciśnienie gazu oraz zapewnia jego prawidłową ilość do aktualnego zapotrzebowania silnika na paliwo. Poza tym parownik LPG stanowi zabezpieczenie przed niekontrolowanym wypływem gazu w trakcie postoju pojazdu.
Przeczytaj również: Jak zamontować instalację LPG w samochodzie?
Reduktor musi utrzymywać jak najwyższe parametry pracy silnika bez względu na jego obciążenie. Z tego względu parownik należy dopasować do mocy jednostki napędowej – w taki sposób, aby zawsze miał zapas wydajności pozwalający pokryć zwiększone zapotrzebowanie silnika na paliwo. Doborem i montażem reduktora powinni zająć się specjaliści, na przykład z firmy Auto Gaz Śląsk z Katowic, którzy mają niezbędną wiedzę i doświadczenie.
Rodzaje parowników LPG
Wyróżnia się kilka rodzajów parowników LPG. Z uwagi na konstrukcję urządzenia te dzieli się na tłokowe i membranowe. Te pierwsze występują głównie jako jednostopniowe, a te drugie zarówno jako jedno-, jak i dwustopniowe. Reduktory dwustopniowe spotykane są we wszystkich generacjach instalacji LPG, ale były stosowane głównie w systemach I i II generacji. W pierwszym stopniu redukcji następuje odparowanie gazu oraz obniżenie jego ciśnienia, a w drugim dochodzi do regulacji ilości gazu dostarczanego do komór spalania.
Reduktory jednostopniowe stosowane są w instalacjach IV generacji (sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej). Charakteryzują się mniejszymi rozmiarami i prostszą budową niż modele dwustopniowe – odparowanie i regulacja ciśnienia gazu odbywają się w jednej komorze. Regulacją wydajności zajmują się elektronicznie sterowane wtryskiwacze. Reduktory można również podzielić na pneumatyczne (stosowane w systemach I generacji) oraz elektroniczne (spotykane w instalacjach wszystkich generacji).
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana